tirsdag den 7. oktober 2008

Carina Christensen ny kulturminister

Den konservative Carina Christensen blev den 10. september udnævnt til ny kulturminister. Hun efterfulgte Brian Mikkelsen, som havde forvaltet kulturen siden november 2001. Folkebibliotekerne hører under kulturministerens ansvarsområde, og derfor er bib-lioteksverdenen altid interesseret i, hvem der sidder i ministerstolen i Nybrogade, hvor Kulturministeriet har til huse. Med særlig opmærksomhed følges ministerens dispositioner i forhold til bibliotekerne!

Carina Christensen er 35 år gammel. Hun er uddannet som cand.negot. i 1998, har været medlem af Folketinget siden november 2001, og i december 2006 blev hun udnævnt til minister for familie- og forbrugeranliggender. I november 2007 blev hun transportminister, og hun nåede lige at indskrive sig i historien som brobygger til Fehmarn, inden hun den 10. september 2008 blev udnævnt til kulturminister.


Medierne havde ellers udpeget Carinas konservative kollega Lars Barfoed til ny kulturminister. Dét havde næppe vakt jubel på bibliotekerne. Barfoed var i foråret fremme med forslag om brugerbetaling på såvel lægebesøg som lån på bibliotekerne. Den slags ytringer har man ikke hørt fra den tidligere familie- og forbrugerminister, som nu skal have tid og lejlighed til at markere sig på kulturområdet. Det må gerne ske med nye og positive tiltag og udfordringer i forhold til bibliotekerne!

Ministeren vil søge dialog
Ved udnævnelsen sagde Carina: - Jeg vil sætte mig ind i alt og gå grundigt ind på alle fagområder. Jeg kan godt forstå, at der er rigtig mange kulturfagfolk derude, som ønsker at netop deres fagområde bliver løftet mest. Men jeg er en meget dialogsøgende minister og er god til at lytte. Jeg har tænkt mig at gå i dialog med alle, lovede hun. Dog uden at løfte sløret for, hvor hendes fokus vil være som minister. - Jeg har lige fået ministeriet overdraget, så jeg skal lige have sat mig ned og tænkt mig om. Så jeg vil endnu ikke svare på, hvad jeg har tænkt mig at fokusere på, sagde hun.

Jyllands-Posten kunne berette, at Carina langtfra har fået et ønskejob. Hun var glad for Transportministeriet, og hun citeres for at det er ”rigtig, rigtig svært at skifte fra et job til et andet”. Samtidig afslørede den nye minister, at hun personligt har mere hjerte for kultur end sport, men dét får hun næppe at høre for fra biblioteksverdenen …

Leif P. Jørgensen

Ingen kommentarer: