fredag den 25. januar 2008

DIGITALE KNIPSERIER

Kell Christensen, ivrig lokal fotograf, viser i perioden fra 5. til 25. februar en fotoudstilling på Slagelse Bibliotek med ”motiver, der fik mig til at trykke på knappen”. At Kell Christensen har haft øje for mange gode motiver i årenes løb kan man ved selvsyn forvisse sig om ved at besøge udstillingen, der kan ses i bibliotekets lounge i udlånet i hele åbningstiden.

Fotografering har været en stor del af mit liv, fortæller Kell Christensen. Dagen efter min konfirmation i 1949 købte jeg mit første fotografiapparat, et “folde-ud” kamera med bælg af mærket Voigtländer til 6x9 cm. rullefilm. Min storebror lærte mig at indstille blænde, tid og afstand. Det var også vigtigt at huske at dreje filmen frem til næste billede. Der var 8 billeder på en rulle film, og det var ikke noget der blev taget over en weekend.

Et liv set gennem søgeren
Efter et par år skiftede Kell Christensen til apparat med småbilledfilm i 24x36mm, mere handy og med mere lysstærk optik og hele 36 billeder på en film. - Jeg brugte sort/hvid film og begyndte at fremkalde og forstørre i mit simple mørkekammer. Fra sidst i halvtredserne og mange år frem fotograferede jeg også i mellemformat med negativstørrelse på 6x6cm, f.eks. Rolleiflex. Og farvefilmen kom til. Det meste skulle afprøves, storformat, stereo og panoramafotografi, i mange tilfælde med selvbygget udstyr. Her i det nye århundrede er fotografiet rigtig slået an i den digitale verden. Folk fotograferer som aldrig før. Mulighederne er mange, også hvad angår efterbehandling i computeren. Der er også talrige muligheder for at “udstille” sine knipserier for hele verden på Internettet.

Kell Christensen har selv en hjemmeside på nettet. Når man klikker ind på
www.infopod.dk ses fotoserier og en interessant kavalkade af især gamle fotografiapparater. Men hvorfor kun se billeder op Internettet? – læg vejen forbi Slagelse Bibliotek, når Kell Christensen udstiller sine seneste billeder med motiver, der fik ham til at trykke på udløseren.

Ingen kommentarer: