tirsdag den 29. december 2009

STØVEDE BØGER OG PARALLELLE HYLDER ELLLLER ...

Biblioteket er – som vi alle kender det - selvfølgelig samlingssted for bøger og andre materialer (CD’er, film, spil osv.), men er det andet end det?

De enorme lurvede, støvede bøger med komplet uinteressant materiale – for de flestes vedkommende – er gemt af vejen i de aflukkede, men velbevarede, arkivskabe langt væk fra det egentlige bibliotek. Bøgerne har indhold for en hver smag – unge og gamle, kærligheden og gyset, det realistiske og det fantastiske, underholdning og faglig læsning. Biblioteket dækker skam alle behov, ikke nødvendigvis kun de kedelige og langtrukne, men ikke kun på bogfronten.

Man kan starte med at kigge på Slagelse Bibliotekernes inspirerende motto ”mange flere sider end du tror”. Ja, Gu’ er der bøger med masser af tekstindfattede sider, det ville da være et mærkeligt bibliotek uden. Men af hvad jeg har oplevet af udvikling over de senere år som biblioteksbruger – men også med kontakt til (forhenværende) ikke-brugere. Jeg ser så mange ting dukke op, som anemoner i en forårshave, for at nævne et par stykker:

· `smagsprøver´ på Playstationspil, eller andre spilkonsoller. Dels til en smule hyggelig underholdning – alene eller med venner – men også som inspiration til at låne nogle af alle disse konsolspil.
· Det samme ser jeg med musik – især i børneafdelingen.
· En mindre computercafé, hvor der kan bookes computere dagligt.
· Hyggelige, varme sofagrupper med diverse tilfældigt læsemateriale på hylder omkring en.
· Mere hygge, i form af den rationerede bibliotekscafé
· Jeg ser arrangementer poppe op hér og nye indslag stikke frem dér, og alt sammen fanger min interesse – ikke at jeg møder op til samtlige indslag i bibliotekskalenderen, men jeg skæver da til dem, smiler og afventer næste input.
· Stor kreativ udfoldelse, ideer og tilbud til børn i det tiltrækkende børnebibliotek på første sal
· Jeg ser også den konstante udvikling i arkitektonisk design og fornuftig ommøblering.

Men først og fremmest ser jeg effekten, der hovedsageligt appellerer til mig som borger – at det er GRATIS. Det koster intet at nasse på disse effekter – det er tilbud usynliggjort af den manglende prestige og den nedgørelse et bibliotek har om sig.

Men der er virkelig flere sider, altid noget nyt at finde og gå på opdagelse i.
Jeg har det op til flere gange stået og hørt på andre mennesker, mens jeg lånte en bog eller fire – typer man aldrig under normale omstændigheder ville se sætte deres denimbefængte ben i et rum med så mange truende bøger omkring dem. Jaja, selvfølgelig var de ret højrøstede og der blev tysset på dem, men de havde da fundet sig godt til rette foran nogle af de bookede computeren, for – ja, bogstaveligt talt – ingen penge!
Og min klasselærer har da arrangeret `ekskursion´ til biblioteket, og trods skeptikken fandt de sig da godt til rette i de kulørte sofagrupper, og kunne da ligeså godt snuppe en bog at læse i – Herre Gud, om det selvfølgelig var bøger som ”50 Øl Du Skal Smage før Du Dør” og diverse dameblade med fotos af letpåklædte undertøjsmodeller – for det er jo også en del af bibliotekets vingefang.

Og hvem ved, måske er de netop disse typer, som allerede har fået en forsmag på bibliotekets rumfang, der også en dag ender med at interesserer sig for bibliotekets hovedfacet, som nu engang er bogen.

Desuden skal det lige tilføjes, at den hovedsagelige fordom, der vælter ind fra alle sider, om at biblioteket er et stille sted, for at man kan finde ro for enhver pris, er netop ikke det jeg finder, ved at opholde mig blandt reolerne. Ja, jeg finder en ro på biblioteket, men ikke en sådan nervepirrende, larmende ro der vil florere om et komplet lydløst sted, jeg finder nærmere en form for lavmælthed, en afslappende og virkningsfyldt lavmælthed, ja.

Biblioteket er jo fyldt med kunst i mange facetter, og denne kulturelle kunstform er vel også sit eget bud på wellness.

Simon Nielsen
erhvervspraktikant & biblioteksbruger
på Slagelse Bibliotek

Ingen kommentarer: